مطالعات خط مشی آموزشی

به سوی تمهید ساختار و نظام عادلانه آموزشی به عنوان مقدمه امر تعلیم و تربیت

مطالعات خط مشی آموزشی

به سوی تمهید ساختار و نظام عادلانه آموزشی به عنوان مقدمه امر تعلیم و تربیت

طبقه بندی موضوعی

هزینه کتاب درسی در ایران

يكشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۷، ۰۴:۲۴ ب.ظ

در ایران در سال 1396، 138 میلیون نسخه کتاب درسی به چاپ رسید که حدود 10 میلیون نسخه آن به جهت احتیاط چاپ شده بود! این حجم چاپ، برای حدود 1200 عنوان کتاب درسی است. اگر بپذیریم که هزینه متوسط برای چاپ هر نسخه کتاب درسی، 50 هزار تومان باشد، هزینه چاپ کل کتب درسی در سال 1396 معادل 6هزار و 900 میلیارد تومان خواهد بود. بودجه آموزش و پرورش در سال 1397، حدود 35 هزار میلیارد تومان بیان شده است. 

در هزینه چاپ کتب درسی در سال 1396 معادل تقریبی یک پنجم بودجه سال 1397 آموزش و پرورش است. 

هزینه چاپ متوسط برای هر عنوان کتاب درسی، معادل 5میلیارد و 750 میلیون تومان خواهد شد که احتمالا دولت معادل 30 درصد آن را (یک میلیارد و 725 میلیون تومان) یارانه چاپ کتاب می دهد. 

گفته می شود که هزینه تالیف یک عنوان کتاب درسی به صورت متوسط حدود 30 میلیون تومان است که حدود 2ونیم میلیون تومان را به مولف کتاب می دهند. مثلا کتابی به صورت متوسط 115 هزار نسخه آن منتشر می شود، فقط 2ونیم میلیون تومان به مولف آن پرداخته می شود. این در حالی است که دولت بابت هر عنوان کتاب، به صورت متوسط، 1725 میلیون تومان یارانه چاپ می دهد. دیگر چه توقعی از کتاب درسی است؟!

--------------------------------

شاید اعداد فوق فرضی باشند. اما یک بار هزینه تولید و توزیع کتاب درسی محاسبه کنیم. منافعش به چه کسانی می رسد؟ یارانه دولتی به نفع چه کسانی است؟ وارد کنندگان کاغذ و چاپ کنندگان چه کسانی هستند؟ نهایتا چقدر به مولف می رسد؟

  • ۹۷/۰۱/۲۶
  • محمد صادق تراب زاده جهرمی

خط مشی آموزشی

کتاب درسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی